…»Το λεπίδι του Όκαμ«(Occam’s razor)είναι μία επιστημονική αρχή,η οποία αποδίδεται στον Άγγλο φιλόσοφο και Φραγκισκανό μοναχό του 14ου αιώνα Γουλιέλμο του Όκαμ(1285-1349).Η αρχή αυτή αποτελεί την βάση της μεθοδολογικής απαγωγής και αποκαλείται επίσης αρχή της οικονομίας .Στην απλούστερη διατύπωσή του,το Λεπίδι του Όκαμ εκφράζεται ως εξής:»Κανείς δεν θα πρέπει να προβαίνει σε περισσότερες εικασίες από όσες είναι απαραίτητες«(Pluralitas non est ponenda sine neccesitate).Όπως πολλοί Φραγκισκανοί,έτσι και ο Γουλιέλμος ζούσε μια μινιμαλιστική ζωή,έχοντας σα πρότυπο μια ζωή μέσα στη φτώχεια Γουλιέλμος αφορίστηκε από τον Πάπα Ιωάννη ΧΧΙΙ.Η μοναδική αντίδραση του στον αφορισμό ήταν να γράψει μια πραγματεία καταδεικνύοντας ότι ο Πάπας Ιωάννης ήταν αιρετικός.
Αυτό που είναι γνωστό σαν Λεπίδα του Όκαμ(η Ξυράφι του Όκαμ)ήταν μια κοινή αρχή της μεσαιωνικής φιλοσοφίας και δεν προήλθε από τον Γουλιέλμο,επειδή όμως χρησιμοποιούσε συχνά το όνομα του συνδέθηκε ανεξίτηλα μαζί της.Για παράδειγμα,οι άθεοι συχνά επικαλούνται τη Λεπίδα του Όκαμ για να υποστηρίξουν τη μη-ύπαρξη του Θεού λέγοντας πως ο Θεός είναι μια περιττή υπόθεση. Μπορούμε να εξηγήσουμε τα πάντα χωρίς να υποθέτουμε το επιπλέον μεταφυσικό βάρος ενός Θείου Όντος.
Ο Γουλιέλμος ήταν μινιμαλιστής στη φιλοσοφία του ,υποστηρίζοντας το νομιναλισμό(σύμφωνα με την θεωρία του νομιναλισμού,κατά την διάρκεια του ύστερου Μεσαίωνα δεν υπήρχαν γενικές οντότητες ξέχωρα από τα ατομικά πράγματα)έναντι του πιο δημοφιλούς ρεαλισμού. Υποστήριζε δηλαδή ότι οι Γενικές Έννοιες (universals) δεν υπάρχουν έξω από το μυαλό. Οι Γενικές Έννοιες απλά είναι ονόματα που χρησιμοποιούμε για ν’ αναφερθούμε σε ομάδες ατόμων και στις ιδιότητες των ατόμων. Οι ρεαλιστές ισχυρίζονται ότι όχι μόνο υπάρχουν ξεχωριστά άτομα και οι ιδέες μας για τα άτομα αυτά, αλλά υπάρχουν και οι Γενικές Έννοιες. Ο Όκαμ πίστευε πως αυτή η πολλαπλότητα ήταν υπερβολική. Δεν χρειαζόμαστε Γενικές Έννοιες για να εξηγήσουμε τα πάντα. Για τους νομιναλιστές και τους ρεαλιστές, υπάρχει ο Σωκράτης και η ιδέα (έννοια) του Σωκράτη. Για τους ρεαλιστές υπήρχαν τέτοιες πραγματικότητες όπως το θνητόν του Σωκράτη, το ζωώδες του Σωκράτη κλπ. Δηλαδή, οποιαδήποτε ιδιότητα μπορεί ν’ αποδοθεί στο Σωκράτη, έχει μια αντίστοιχη «πραγματικότητα», μια «Γενική Έννοια» ή είδος, όπως το έλεγε ο Πλάτωνας. Μπορεί να λεχθεί πως ο Γουλιέλμος ήταν σκεπτικός γι’ αυτή τη σφαίρα της πολλαπλότητας που ονομαζόταν η σφαίρα των Γενικών Εννοιών. Δεν είναι απαραίτητη για τη λογική, την επιστημολογία ή τη μεταφυσική, οπότε γιατί να προϋποθέσουμε μια μη αναγκαία πολλαπλότητα;»…………………………………………………………………………………….
πηγές:Το λεξικό του σκεπτικιστή
W. M. Thorburn «Occam’s razor»
«The Myth of Occam’srazor»

Μια «απλή ανάγνωση»της αρχής του Όκαμ θα ήταν χρήσιμη κατά την γνώμη μου για να κατανοήσουμε όλα αυτά που μας περιβάλουν στην καθημερινή μας ζωή και η σιωπηρή(τις περισσότερες φορές)αποδοχή μας τα εκτρέφει,τα συντηρεί,και τα ενσωματώνει στις όποιες αξίες  μας,παραμορφώνοντας το είδωλο μας στον καθρέπτη.
Γιατί ο πλούτος έχει συγκεντρωτικές τάσεις;,γιατί η απονομή δικαιοσύνης είναι επιλεκτική;,γιατί το»σύστημα»χρειάζεται κατασταλτικούς μηχανισμούς για να ελέγχει ότι είναι»νέο»και του αντιστέκεται;,γιατί η απόγνωση θα πρέπει να οδηγεί στην αυτοχειρία;,γιατί οι πολιτικοί προσβάλουν με τις αποφάσεις και απαντήσεις τους καθημερινά την νοημοσύνη μας;,γιατί δεν μου επιτρέπεται να επιλέγω; γιατί μου επιβάλλεται επίπεδο στην σκέψη μου;και τέλος γιατί θα πρέπει να επιλέγω αυτό που θα με συντηρεί και όχι εκείνο που θα με κάνει ευτυχισμένο;.
.
Advertisements